T
Bachs Matthäus Passion door Stem en Snaren, een lange traditie
In de Westerkerk in Enkhuizen voert Stem en Snaren zaterdag 25 maart
2023 voor de 15e keer in haar 140-jarig bestaan Bachs Matthäus Passion
uit.
Het in Nederland meest bekende en langste werk van Johann Sebastian
Bach wordt nergens ter wereld zo vaak uitgevoerd als in Nederland.
Jaarlijks rond de paastijd zo’n 200 keer, met Noord-Holland als koploper.
De drie eeuwen oude compositie over het lijden en sterven van Jezus is
onovertroffen in kracht, schoonheid en levenslust. Ieder jaar zijn er
duizenden mensen bezig met een uitvoering van de Passie en ieder jaar
worden mensen opnieuw geraakt door dit prachtige werk. Wat maakt het
stuk zo bijzonder? Niet alleen zijn het de emoties die van alle tijden zijn:
angst, woede, vreugde, verdriet en wanhoop wisselen elkaar in hoog
tempo af. Wat vooral meetelt is dat het stuk ruimte biedt voor eigen
interpretatie en dus voor variatie in uitvoering. Zo blijft het werk levend en
actueel en kunnen zoveel verschillende mensen van alle leeftijden
genieten van dit muzikale monument.
Voor onze leden is de Matthäus Passion iedere vijf jaar weer een
uitdaging. Enkele oudgedienden zingen dit koorwerk voor de tiende (!)
keer, naar verluidt met onverminderd plezier. Wie voor het eerst meedoet
wordt soms overweldigd door wat het samen zingen van dit stuk
teweegbrengt. Eén ding is duidelijk. Iedereen vindt altijd iets in het werk
wat hem of haar persoonlijk aanspreekt. Nadat de Matthäus door de
pandemie in 2021 niet kon worden uitgevoerd was er een grote toeloop
van projectleden voor de uitvoering van dit jaar. Er blijkt een grote
behoefte aan het meezingen en meebeleven van dit oratorium dat voor
Stem en Snaren een speciale betekenis heeft.
De Matthhäus Passion op 25 maart in de Westerkerk
Stem en Snaren wordt begeleid door solisten, het Nederlands Begeleidingsorkest en
het kinderkoor Noord-Hollands selectiekoor uit Zuidoostbeemster. Het geheel staat
onder begeleiding van dirigent Marcel Joosen, sinds 2000 de vaste dirigent van Stem
en Snaren.
Solisten:
Aliya Akhmadeeva – sopraan
Esther Kuiper- mezzosopraan
Peter Vos- tenor
Jeroen de Vaal - tenor
Hans Hinz - bas
Martijn Sanders bas
Aliya Akhmadeeva - Sopraan
In 2006 startte Aliya Akhmedeeva met het volgen van de opleiding van klassieke
muziek aan Codarts Universiteit in Rotterdam en volgde ze lessen bij onder andere
professor Carolyn Watkinson. In 2008 is ze met haar studie verdergegaan bij de
muziekacademie M. Glinka in Dnepropetrovsk in Oekraïne en studeerde ze opera en
kamermuziek bij professor Liliya Gravrilenko. In 2010 vervolgde ze haar studie aan
de Academie van muziek in Ufa in republiek van Bashkortostan. Tussen 2010 en
2015 was zijn solist van het UFA state Filharmonie. Daarbij trad Aliya regelmatig op
met het nationaal symfonisch orkest van de republiek van Bashkortostan, namelijk
het Bashkir state opera en Ballet theater. Op dit moment is zij woonachtig in
Nederland en is zij als freelance solist te horen. Vanaf 2022 is zij tevens een vaste
freelance zangeres bij het Groot Omroep Koor in Hilversum. Aliya repertoire is
uitgebreid. Enkele van de grote werken zijn onder andere Susanna from “ Le Nozze
di Figaro “ W.A.Mozart, Mimi from “ la Boheme “ G.Puccini. Bij uitvoeringen met
orkest zong Aliya o.a. Gloria in D-major A.Vivaldi, Oratorio “Messiah” G.F.Handel en
The Armed Man Karl Jenkins.
Esther Kuiper - mezzosopraan
De Nederlandse mezzosopraan Esther Kuiper studeerde aan het Conservatorium
van Amsterdam. Momenteel wordt ze gecoacht door Marion van den Akker en
Margreet Honig. Esther was finaliste en prijswinnares in diverse (inter)nationale
competities. Met haar warme geluid en brede muzikaliteit voelt Esther zich thuis in
zowel opera, oratorium- en liedrepertoire uit verschillende stijlperioden van barok tot
hedendaags. Hoogtepunten uit haar engagementen zijn de rol van Waltraute in
Wagners Die Walküre en La Contessa di Ceprano in Verdi’s Rigoletto bij de Nationale
Opera. Haar uitgebreide concertrepertoire omvat onder andere de Matthäus Passion,
de Johannes Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach (o.a. met het
Concertgebouw Kamerorkest, Gelders Orkest en Residentie Orkest), Mozarts
requiem, Verdi’s requiem, Rossini’s Petite Messe Solenelle en Stabat Mater. Esther
soleerde onder andere onder leiding van dirigenten als Jaap van Zweden, Carlo
Rizzi, Antonello Manacorda en Ben Glassberg.
Peter Vos – tenor (Evangelist)
Lyrische tenor Peter Vos heeft een ruime oratorium en concert ervaring. Hij wordt
veelvuldig geroemd vanwege zijn warme en dynamische Evangelisten-vertolkingen
alsook voor de aria’s in J.S. Bachs Passionen, eveneens de Hohe Messe,
Weihnachts Oratorium, Magnificat en vele Cantates. Hij genoot, naast en na een
succesvol afgeronde studie geneeskunde zijn zangopleiding bij sopraan Christa
Wolfs-Van den Bosch, tenor en dirigent Jos van Eyck en Wagner-tenor Manfred Jung
tot medio 2008. Van 2010 tot aan diens plotse overlijden in 2012 werd hij gecoacht
door tenor en dirigent Hein Meens. Deze introduceerde Peter in het boeiende Bach-
repertoire. Hij volgde masterclasses bij John Bröcheler, Manfred Jung, Kurt Moll en
interpretatielessen bij Joop Schets, Paul Waerts en Jan Joost van Elburg. Vanaf 2016
maakt hij jaarlijks succesvolle muziektournees door o.a. China, Noord-Italië,
Noorwegen en Hongarije. Daarnaast zong hij een verscheidenheid aan Opera-,
Operette- en Musicalrollen in vele talen in binnen- en buitenland. Hij werkte samen
met vele dirigenten als Jean-Yves Ossonce, Marco Zambelli, Raymond Janssen en
Marcel Joosen.
Peter combineert een inspirerende zangpraktijk met zijn werkzaamheden als arts
voor mensen met een verstandelijke beperking.
Jeroen de Vaal (tenor)
Jeroen de Vaal studeerde aan het conservatorium te Utrecht bij Eugénie Ditewig en
volgde daar de operaklas bij Monique Wagemakers en Jan Slothouwer. Hij werkte in
operahuizen als De Nederlandse Opera, Opera Zuid, De Vlaamse Opera, De Munt,
Le Grand Théâtre de Luxembourg, de Wiener Kammeroper en Theater an der Wien,
waar hij werkte met dirigenten als Ivor Bolton, William Christie, Gérard Korsten en
Peter Dijkstra. In december 2010 zong Jeroen ook de rol van 3.Knappe in de Matinee
concertserie in het Concertgebouw onder leiding van Jaap van Zweden tijdens een
concertante uitvoering van Wagners Parsifal. Jeroen is een veelgevraagd
concertzanger en is dan ook regelmatig te horen in J.S. Bachs Passionen en
Cantaten, de Hohe Messe en het Weihnachtsoratorium. Op het gebied van
kamermuziek maakt Jeroen deel uit van Frommermann en samen met pianiste
Shuann Chai en sopraan Tamar Niamut geeft Jeroen regelmatig concerten met
diverse lied programma’s.
Hans Christian Hinz – bas-bariton (Christuspartij)
Hans Christian Hinz studeerde in Hannover schoolmuziek en zang bij Prof. Hildegard
Kronstein-Uhrmacher in Detmold. Zijn muzikale basis werd gelegd bij het
Knabenchor Hannover, waar hij later nog vijf jaar werkzaam was als repetitor en
vocal coach. Naast gastoptredens bij verschillende radiokoren was hij vaste lid in het
Norddeutsche Rundfunk te Hamburg in Duitsland. Hinz was prijswinnaar tijdens de
Westfaalse muziekfeesten en finalist bij de Erna Spoorenberg Vocalisten presentatie
van de KCZB. Hij nam deel aan talrijke CD- en TV-producties.
Hans Christian Hinz werkte mee aan een aantal operaproducties. Zo zong hij onder
meer de hoofdrol in Claudio Monteverdi’s Orfeo. Naast de interpretatie van het duits-
en Franstalige lied, houdt de bas-bariton zich voornamelijk bezig met het
oratoriumwerk. Monteverdi’s Mariavespers, Händels Messiah en het oeuvre van J.S.
Bach behoren evengoed tot zijn repertoire als Haydns Schöpfung, Mendelssohns
Paulus en Elias, Ein Deutsches Requiem van Brahms of Orffs Carmina Burana.
Concertreizen brachten hem door Europa, Japan en Amerika.
Martijn Sanders – bas
Als liedzanger en concertsolist heeft Martijn een grote reputatie opgebouwd en is hij
te horen op belangrijke podia in binnen-en buitenland. Zo zong hij onder andere
Bachs Matthäus Passion met het Residentieorkest onder leiding van Jaap van
Zweden en vertolkte hij onlangs de baritonsolo’s in Carl Orffs Carmina Burana bij de
Neue Philharmonie Westfalen in Duitsland. De bas-bariton zong bij orkesten en
ensembles als het Concertgebouworkest, Münchener Rundfunkorchester en Holland
symfonia en soleerde hij in Rachmaninovs The Bells op het vierjaarlijks Prins
Clausconcert in aanwezigheid van toenmalig HM Koningin Beatrix.
Martijn verleende bovendien zijn medewerking aan tal van radio en televisie-
uitzendingen waaronder de Wereld Draait Door (VARA) en Tijd voor Max (MAX).
Fragment uit Bachs manuscript van de Mathhäus Passion,
afbeelding Koninklijke Bibliotheek Berlijn. Bron: Wikipedia.
1
20 april 1933
2
6 mei 1948
3
dec. 1949
4
28 maart 1966
5
maart 1971
6
6 april 1973
7
16 april 1981
8
25 maart 1986
9
maart 1991
10
23 maart 1996
11
24 maart
2001
12
1 april 2006
13
3 april 2011
14
12 maart 2016
15
25 maart 2023
Concerten
Jubileumzegel
Ter gelegenheid van het 140-jarig jubileum geeft Stem en Snaren een
jubileumzegel uit. Meer informatie hierover leest u op de pagina Steun Ons.
Nederlands Begeleidingsorkest
Het Nederlands begeleidingsorkest heeft zich volledig toegelegd op het begeleiden van koren en solisten
en bestaat uit professionele musici. Het orkest laat al meer dan 20 jaar horen dat vakmanschap,
collegialiteit en plezier samen kunnen gaan en hebben koren en solisten uit het hele land het Nederlands
Begeleidingsorkest ontdekt. Onder leiding van concertmeester Evert Jan Schuur presenteert het orkest
met bevlogenheid en vakmanschap een inspirerend concert.
Noord-hollands selectiekoor (NHSK)
In het Noord-hollands selectiekoor uit Zuidoostbeemster zitten jongens en meisjes van 10 t/m 19 jaar en
samen zingen ze meerstemmig klassiek. Het jeugdkoor heeft meerdere keren hun medewerking verleend
aan de uitvoering van de Matthäus Passion van verschillende oratoriumverenigingen. Zo zongen zij het
lijdensverhaal de Castricumse Oratorium vereniging in Castricum en COV Zaanstreek in Zaandam. Het
koor ontving lovende kritieken over de indrukwekkende uitvoering.
Stem en Snaren in het Jubileumjaar 2023,,,,
Nog even terug naar Stem en Snaren. Dit koor bracht op 20 april 1933 na zorgvuldige voorbereiding als
eerste de Matthäus Passion in Noord-Holland boven het IJ integraal ten gehore. Reinhart Gerrit
Crevecoeur, toen al veertig jaar de vaste dirigent van onder andere Stem en Snaren, dirigeerde. Anton
van der Horst, de pas aangetreden dirigent van de Bachvereniging die al bekendheid genoot, begeleidde
het koor op het orgel. Als de inschatting juist was, bedroeg het aantal bezoekers van dat concert maar
liefst 2000 personen, uit alle delen van West-Friesland, want de affiches waren per fiets en vrachtrijder
overal in Westfriesland tot in Alkmaar, opgehangen.
Negentig jaar na die eerste uitvoering zingt Stem en Snaren opnieuw de Matthäus Passion. De traditie
om deze passie in de periode vlak voor Pasen uit te voeren is pas later ontstaan, zoals de
uitvoeringsdata laten zien. Vanaf 1981 staat de Matthäus Passion bij Stem en Snaren om de vijf jaar op
het programma (met een onderbreking van twee jaar als gevolg van lockdowns die het samen instuderen
van dit omvangrijke werk belemmerden).
Bestuur, directie en leden van Stem en Snaren zijn daarom verheugd dat we dit werk op 25 maart met
solisten, orkest en kinderkoor kunnen uitvoeren en we hopen u daarbij te kunnen verwelkomen.
Alle kaarten zijn inclusief een programmaboekje en een drankje in de pauze. Er is een beperkt aantal
VIP-plaatsen (60) beschikbaar. Dit zijn eersterangs, gereserveerde plaatsen. Voor de overige plaatsen
is geen reservering mogelijk.
Prijzen toegangskaarten concert:
€ 40,00
€ 60,00 VIP-kaart (1e rang, gereserveerde plaats op rij 1 t/m 3, beperkte beschikbaarheid)
Prijzen zijn excl. administratiekosten. Stem en Snaren maakt gebruik van WeTicket.nl en het
betaalsysteem Mollie.com.