T
Bachs Matthäus Passion door Stem en Snaren, een lange traditie In de Westerkerk in Enkhuizen voert Stem en Snaren zaterdag 25 maart 2023 voor de 15e keer in haar 140-jarig bestaan Bachs Matthäus Passion uit. Het in Nederland meest bekende en langste werk van Johann Sebastian Bach wordt nergens ter wereld zo vaak uitgevoerd als in Nederland. Jaarlijks rond de paastijd zo’n 200 keer, met Noord-Holland als koploper. De drie eeuwen oude compositie over het lijden en sterven van Jezus is onovertroffen in kracht, schoonheid en levenslust. Ieder jaar zijn er duizenden mensen bezig met een uitvoering van de Passie en ieder jaar worden mensen opnieuw geraakt door dit prachtige werk. Wat maakt het stuk zo bijzonder? Niet alleen zijn het de emoties die van alle tijden zijn: angst, woede, vreugde, verdriet en wanhoop wisselen elkaar in hoog tempo af. Wat vooral meetelt is dat het stuk ruimte biedt voor eigen interpretatie en dus voor variatie in uitvoering. Zo blijft het werk levend en actueel en kunnen zoveel verschillende mensen van alle leeftijden genieten van dit muzikale monument. Voor onze leden is de Matthäus Passion iedere vijf jaar weer een uitdaging. Enkele oudgedienden zingen dit koorwerk voor de tiende (!) keer, naar verluidt met onverminderd plezier. Wie voor het eerst meedoet wordt soms overweldigd door wat het samen zingen van dit stuk teweegbrengt. Eén ding is duidelijk. Iedereen vindt altijd iets in het werk wat hem of haar persoonlijk aanspreekt. Nadat de Matthäus door de pandemie in 2021 niet kon worden uitgevoerd was er een grote toeloop van projectleden voor de uitvoering van dit jaar. Er blijkt een grote behoefte aan het meezingen en meebeleven van dit oratorium dat voor Stem en Snaren een speciale betekenis heeft.
De Matthhäus Passion op 25 maart in de Westerkerk Stem en Snaren wordt begeleid door solisten, het Nederlands Begeleidingsorkest en het kinderkoor Noord-Hollands selectiekoor uit Zuidoostbeemster. Het geheel staat onder begeleiding van dirigent Marcel Joosen, sinds 2000 de vaste dirigent van Stem en Snaren. Solisten: Aliya Akhmadeeva – sopraan Esther Kuiper- mezzosopraan Peter Vos- tenor Jeroen de Vaal - tenor Hans Hinz - bas Martijn Sanders bas Aliya Akhmadeeva - Sopraan In 2006 startte Aliya Akhmedeeva met het volgen van de opleiding van klassieke muziek aan Codarts Universiteit in Rotterdam en volgde ze lessen bij onder andere professor Carolyn Watkinson. In 2008 is ze met haar studie verdergegaan bij de muziekacademie M. Glinka in Dnepropetrovsk in Oekraïne en studeerde ze opera en kamermuziek bij professor Liliya Gravrilenko. In 2010 vervolgde ze haar studie aan de Academie van muziek in Ufa in republiek van Bashkortostan. Tussen 2010 en 2015 was zijn solist van het UFA state Filharmonie. Daarbij trad Aliya regelmatig op met het nationaal symfonisch orkest van de republiek van Bashkortostan, namelijk het Bashkir state opera en Ballet theater. Op dit moment is zij woonachtig in Nederland en is zij als freelance solist te horen. Vanaf 2022 is zij tevens een vaste freelance zangeres bij het Groot Omroep Koor in Hilversum. Aliya repertoire is uitgebreid. Enkele van de grote werken zijn onder andere Susanna from “ Le Nozze di Figaro “ W.A.Mozart, Mimi from “ la Boheme “ G.Puccini. Bij uitvoeringen met orkest zong Aliya o.a. Gloria in D-major A.Vivaldi, Oratorio “Messiah” G.F.Handel en The Armed Man Karl Jenkins. Esther Kuiper - mezzosopraan De Nederlandse mezzosopraan Esther Kuiper studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel wordt ze gecoacht door Marion van den Akker en Margreet Honig. Esther was finaliste en prijswinnares in diverse (inter)nationale competities. Met haar warme geluid en brede muzikaliteit voelt Esther zich thuis in zowel opera, oratorium- en liedrepertoire uit verschillende stijlperioden van barok tot hedendaags. Hoogtepunten uit haar engagementen zijn de rol van Waltraute in Wagners Die Walküre en La Contessa di Ceprano in Verdi’s Rigoletto bij de Nationale Opera. Haar uitgebreide concertrepertoire omvat onder andere de Matthäus Passion, de Johannes Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach (o.a. met het Concertgebouw Kamerorkest, Gelders Orkest en Residentie Orkest), Mozarts requiem, Verdi’s requiem, Rossini’s Petite Messe Solenelle en Stabat Mater. Esther soleerde onder andere onder leiding van dirigenten als Jaap van Zweden, Carlo Rizzi, Antonello Manacorda en Ben Glassberg. Peter Vos – tenor (Evangelist) Lyrische tenor Peter Vos heeft een ruime oratorium en concert ervaring. Hij wordt veelvuldig geroemd vanwege zijn warme en dynamische Evangelisten-vertolkingen alsook voor de aria’s in J.S. Bachs Passionen, eveneens de Hohe Messe, Weihnachts Oratorium, Magnificat en vele Cantates. Hij genoot, naast en na een succesvol afgeronde studie geneeskunde zijn zangopleiding bij sopraan Christa Wolfs-Van den Bosch, tenor en dirigent Jos van Eyck en Wagner-tenor Manfred Jung tot medio 2008. Van 2010 tot aan diens plotse overlijden in 2012 werd hij gecoacht door tenor en dirigent Hein Meens. Deze introduceerde Peter in het boeiende Bach- repertoire. Hij volgde masterclasses bij John Bröcheler, Manfred Jung, Kurt Moll en interpretatielessen bij Joop Schets, Paul Waerts en Jan Joost van Elburg. Vanaf 2016 maakt hij jaarlijks succesvolle muziektournees door o.a. China, Noord-Italië, Noorwegen en Hongarije. Daarnaast zong hij een verscheidenheid aan Opera-, Operette- en Musicalrollen in vele talen in binnen- en buitenland. Hij werkte samen met vele dirigenten als Jean-Yves Ossonce, Marco Zambelli, Raymond Janssen en Marcel Joosen. Peter combineert een inspirerende zangpraktijk met zijn werkzaamheden als arts voor mensen met een verstandelijke beperking. Jeroen de Vaal (tenor) Jeroen de Vaal studeerde aan het conservatorium te Utrecht bij Eugénie Ditewig en volgde daar de operaklas bij Monique Wagemakers en Jan Slothouwer. Hij werkte in operahuizen als De Nederlandse Opera, Opera Zuid, De Vlaamse Opera, De Munt, Le Grand Théâtre de Luxembourg, de Wiener Kammeroper en Theater an der Wien, waar hij werkte met dirigenten als Ivor Bolton, William Christie, Gérard Korsten en Peter Dijkstra. In december 2010 zong Jeroen ook de rol van 3.Knappe in de Matinee concertserie in het Concertgebouw onder leiding van Jaap van Zweden tijdens een concertante uitvoering van Wagners Parsifal. Jeroen is een veelgevraagd concertzanger en is dan ook regelmatig te horen in J.S. Bachs Passionen en Cantaten, de Hohe Messe en het Weihnachtsoratorium. Op het gebied van kamermuziek maakt Jeroen deel uit van Frommermann en samen met pianiste Shuann Chai en sopraan Tamar Niamut geeft Jeroen regelmatig concerten met diverse lied programma’s. Hans Christian Hinz – bas-bariton (Christuspartij) Hans Christian Hinz studeerde in Hannover schoolmuziek en zang bij Prof. Hildegard Kronstein-Uhrmacher in Detmold. Zijn muzikale basis werd gelegd bij het Knabenchor Hannover, waar hij later nog vijf jaar werkzaam was als repetitor en vocal coach. Naast gastoptredens bij verschillende radiokoren was hij vaste lid in het Norddeutsche Rundfunk te Hamburg in Duitsland. Hinz was prijswinnaar tijdens de Westfaalse muziekfeesten en finalist bij de Erna Spoorenberg Vocalisten presentatie van de KCZB. Hij nam deel aan talrijke CD- en TV-producties. Hans Christian Hinz werkte mee aan een aantal operaproducties. Zo zong hij onder meer de hoofdrol in Claudio Monteverdi’s Orfeo. Naast de interpretatie van het duits- en Franstalige lied, houdt de bas-bariton zich voornamelijk bezig met het oratoriumwerk. Monteverdi’s Mariavespers, Händels Messiah en het oeuvre van J.S. Bach behoren evengoed tot zijn repertoire als Haydns Schöpfung, Mendelssohns Paulus en Elias, Ein Deutsches Requiem van Brahms of Orffs Carmina Burana. Concertreizen brachten hem door Europa, Japan en Amerika. Martijn Sanders – bas Als liedzanger en concertsolist heeft Martijn een grote reputatie opgebouwd en is hij te horen op belangrijke podia in binnen-en buitenland. Zo zong hij onder andere Bachs Matthäus Passion met het Residentieorkest onder leiding van Jaap van Zweden en vertolkte hij onlangs de baritonsolo’s in Carl Orffs Carmina Burana bij de Neue Philharmonie Westfalen in Duitsland. De bas-bariton zong bij orkesten en ensembles als het Concertgebouworkest, Münchener Rundfunkorchester en Holland symfonia en soleerde hij in Rachmaninovs The Bells op het vierjaarlijks Prins Clausconcert in aanwezigheid van toenmalig HM Koningin Beatrix. Martijn verleende bovendien zijn medewerking aan tal van radio en televisie- uitzendingen waaronder de Wereld Draait Door (VARA) en Tijd voor Max (MAX).
Fragment uit Bachs manuscript van de Mathhäus Passion, afbeelding Koninklijke Bibliotheek Berlijn. Bron: Wikipedia.
1 20 april 1933 2 6 mei 1948 3 dec. 1949 4 28 maart 1966 5 maart 1971 6 6 april 1973 7 16 april 1981 8 25 maart 1986 9 maart 1991 10 23 maart 1996 11 24 maart 2001 12 1 april 2006 13 3 april 2011 14 12 maart 2016 15 25 maart 2023
Concerten
Jubileumzegel Ter gelegenheid van het 140-jarig jubileum geeft Stem en Snaren een jubileumzegel uit. Meer informatie hierover leest u op de pagina Steun Ons.
Nederlands Begeleidingsorkest Het Nederlands begeleidingsorkest heeft zich volledig toegelegd op het begeleiden van koren en solisten en bestaat uit professionele musici. Het orkest laat al meer dan 20 jaar horen dat vakmanschap, collegialiteit en plezier samen kunnen gaan en hebben koren en solisten uit het hele land het Nederlands Begeleidingsorkest ontdekt. Onder leiding van concertmeester Evert Jan Schuur presenteert het orkest met bevlogenheid en vakmanschap een inspirerend concert. Noord-hollands selectiekoor (NHSK) In het Noord-hollands selectiekoor uit Zuidoostbeemster zitten jongens en meisjes van 10 t/m 19 jaar en samen zingen ze meerstemmig klassiek. Het jeugdkoor heeft meerdere keren hun medewerking verleend aan de uitvoering van de Matthäus Passion van verschillende oratoriumverenigingen. Zo zongen zij het lijdensverhaal de Castricumse Oratorium vereniging in Castricum en COV Zaanstreek in Zaandam. Het koor ontving lovende kritieken over de indrukwekkende uitvoering. Stem en Snaren in het Jubileumjaar 2023,,,, Nog even terug naar Stem en Snaren. Dit koor bracht op 20 april 1933 na zorgvuldige voorbereiding als eerste de Matthäus Passion in Noord-Holland boven het IJ integraal ten gehore. Reinhart Gerrit Crevecoeur, toen al veertig jaar de vaste dirigent van onder andere Stem en Snaren, dirigeerde. Anton van der Horst, de pas aangetreden dirigent van de Bachvereniging die al bekendheid genoot, begeleidde het koor op het orgel. Als de inschatting juist was, bedroeg het aantal bezoekers van dat concert maar liefst 2000 personen, uit alle delen van West-Friesland, want de affiches waren per fiets en vrachtrijder overal in Westfriesland tot in Alkmaar, opgehangen. Negentig jaar na die eerste uitvoering zingt Stem en Snaren opnieuw de Matthäus Passion. De traditie om deze passie in de periode vlak voor Pasen uit te voeren is pas later ontstaan, zoals de uitvoeringsdata laten zien. Vanaf 1981 staat de Matthäus Passion bij Stem en Snaren om de vijf jaar op het programma (met een onderbreking van twee jaar als gevolg van lockdowns die het samen instuderen van dit omvangrijke werk belemmerden). Bestuur, directie en leden van Stem en Snaren zijn daarom verheugd dat we dit werk op 25 maart met solisten, orkest en kinderkoor kunnen uitvoeren en we hopen u daarbij te kunnen verwelkomen.
Alle kaarten zijn inclusief een programmaboekje en een drankje in de pauze. Er is een beperkt aantal VIP-plaatsen (60) beschikbaar. Dit zijn eersterangs, gereserveerde plaatsen. Voor de overige plaatsen is geen reservering mogelijk. Prijzen toegangskaarten concert: € 40,00 € 60,00 VIP-kaart (1e rang, gereserveerde plaats op rij 1 t/m 3, beperkte beschikbaarheid) Prijzen zijn excl. administratiekosten. Stem en Snaren maakt gebruik van WeTicket.nl en het betaalsysteem Mollie.com.